• Konkurs

    59. Konkurs Piosenki Eurowizji

  • Data

    6, 8, 10 maja 2014 r.

  • Miejsce

    B&W Hallerne, Kopenhaga (Dania)

  • Slogan

    Join Us

  • Półfinał

    Drugi

  • Artysta

    Donatan & Cleo

  • Utwór

    My Słowianie – We Are Slavic

  • Autor tekstu

    Cleo (Joanna Klepko)

  • Autor muzyki

    Donatan (Witold Czamara)

  • Dyrygent

  • Pozycja startowa

    Półfinał: 5/15
    Finał: 9/26

  • Zajęte miejsce / liczba krajów

    Półfinał: 8/15
    Finał: 14/26

  • Zdobyte punkty

    Półfinał: 70 punktów
    Finał: 62 punkty

  • Najwyższe noty

    12 pkt w półfinale (Niemcy);

    10 pkt w finale (Niemcy); zajęliśmy 5. miejsce w głosowaniu widzów i 23. w głosowaniu jury. W finałowym televotingu polska piosenka zdobyła największe uznanie w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Norwegii i Ukrainie.

Cleo, Donatan!

My Słowianie wiemy jak nasze na nas działa
Lubimy jak poruszasz tym, co mama w genach dała
To jest ta gorąca krew
To jest nasz słowiański zew

My Słowianki wiemy jak użyć mowy ciała
Wiemy jak poruszać tym, co mama w genach dała
To jest ta słowiańska krew
To jest ta uroda i wdzięk

Mamy to, czego nie ma nikt inny
Cenimy ten naturalny kształt
Wódeczka lepsza niż whisky i giny
Najlepsze u nas, cokolwiek byś chciał

My na swojskiej śmietanie chowane
Delikatne, rumiane jak chleb
Nie ma lepszych od naszych Słowianek
Ten kto widział i próbował, ten wie

My Słowianie wiemy jak nasze na nas działa
Lubimy jak poruszasz tym co mama w genach dała
To jest ta gorąca krew
To jest nasz słowiański zew

My Słowianki wiemy jak użyć mowy ciała
Wiemy jak poruszać tym co mama w genach dała
To jest ta słowiańska krew
To jest ta uroda i wdzięk

This special thing we have in our genes
Makes us proud of our natural shapes
On our lands you have everything you need
So pour the vodka straight, no need to mix

Cream and butter tastes so good
We’ll prepare for you delicious food
Our beauty’s famous all over the world
You gotta see it for yourself and then you will know

We’re Slavic girls, we know how to use our charming beauty
Now shake what your mama gave ya, clap your hands to this music
This is our nature, this is our call
This is our hot Slavic blood

We’re Slavic girls, we know how to use our charming beauty
Now shake what your mama gave ya, clap your hands to this music
This is our nature, this is our call
This is our hot Slavic blood

My wiemy jak!
Oh, my wiemy jak

Występ i teledysk

Wybór reprezentanta

Po dwóch latach braku udziału Telewizji Polskiej w Konkursie Piosenki Eurowizji, wszyscy fani mieli nadzieję, że nadejdzie przełom i zmiana decyzji publicznego nadawcy względem wydarzenia. Mimo tego, żadnych informacji w tej sprawie bardzo długo nie było. Stowarzyszenie OGAE Polska wystosowało petycję i skierowało szereg listów wykazujących korzyści płynące z uczestnictwa w Eurowizji oraz argumenty wskazujące na to, że jest to przedsięwzięcie, w którym warto brać udział – m.in. do Zarządu TVP, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Europejskiej Unii Nadawców, w której zarządzie zasiadał wówczas Prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski. Żaden z listów nie pozostał bez odpowiedzi. OGAE Polska wzięło m.in. udział w konsultacjach społecznych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, dotyczących listy tzw. ważnych wydarzeń, którym należy zapewnić transmisje w ogólnodostępnych kanałach nadawcy publicznego oraz rozesłało do polskich i zagranicznych mediów wiele informacji prasowych, dotyczących podjętych działań. Rozpoczęto też z Telewizją Polską dialog, mający na celu nakłonienie TVP do powrotu na imprezę. Biuro Programowe stacji tłumaczyło absencję w Eurowizji problemami finansowymi i jednocześnie wyraziło zainteresowanie kolejnymi edycjami konkursu. To dało nadzieję i podstawę do dalszych rozmów.

Wreszcie 5 grudnia 2013 r. TVP ogłosiła, że wraca do rywalizacji. Fakt ten z nieukrywaną radością obwieściła również Europejska Unia Nadawców. Rzecznik TVP Jacek Rakowiecki jednocześnie poinformował, że szczegółowe informacje co do wyboru polskiego reprezentanta zostaną podane w styczniu, a tego, kim on lub ona będzie, dowiemy się w lutym. Powtórzył to także prezes TVP Juliusz Braun. Jednocześnie potwierdził on, że powrót był możliwy dzięki udanym negocjacjom ws. obniżenia składki członkowskiej w EBU (prawdopodobnie aż o 60%). Radość fanów była ogromna a polską prasę praktycznie zalała fala eurowizyjnych publikacji. W siedzibie TVP przy ul. Woronicza odbyło się kilka spotkań zarządu OGAE Polska z przedstawicielami Telewizji Polskiej – nowym szefem polskiej delegacji Mikołajem Dobrowolskim oraz Dyrektor Redakcji Rozrywki TVP Zuzanną Łapicką-Olbrychską. Wspólnie podjęto decyzję o współpracy i wsparciu TVP w przygotowaniu i realizacji polskiego udziału w konkursie. OGAE Polska przygotowało m.in. na prośbę Telewizji Polskiej analizy potencjalnych reprezentantów pod kątem doświadczenia scenicznego, dorobku muzycznego, popularności i potencjału wydanych przez nich piosenek.

Początkowo Telewizja Polska nawiązała kontakt z kilkorgiem artystów, w tym m.in. z Margaret, jednak szwedzki management wokalistki odrzucił propozycję, tłumacząc się inną wizją promocji Małgorzaty Jamroży. Następnie rozważano wybór Mariny Łuczenko, która miałaby wykonać utwór szwedzkich kompozytorów. Później prowadzono równoległe rozmowy z Donatanem i Cleo oraz Dodą. Rabczewska zaproponowała TVP angielskojęzyczną wersją piosenki „Osa”. Po kilkutygodniowych rozmowach ostatecznie zdecydowano się na utwór „My Słowianie”, ponieważ piosenka była już znana i popularna za granicą. Decyzję ogłoszono w programie TVP1 „Świat Się Kręci”, gdzie gośćmi byli wokalistka Joanna Klepko (Cleo) oraz producent Witold Czamara (Donatan). Gościem, który udzielił kilku rad nowym reprezentantom, był Michał Wiśniewski. Po dwuletniej przerwie temat Eurowizji w TVP oraz polskich mediach odżył. Prasa rozpisywała się o wewnętrznym wyborze telewizji. Zdecydowanie przeważały pozytywne opinie, choć były też negatywne. Jeden z dzienników domagał się nawet podania nazwisk osób odpowiedzialnych za ten wybór. Podobnie było wśród członków stowarzyszenia OGAE Polska.

[foogallery id=”589″]

Przygotowania do Eurowizji

Temat wyboru Telewizji Polskiej oraz powrotu do udziału w Konkursie Piosenki Eurowizji pojawił się w wielu polskich mediach. W publikacjach można było przeczytać, że w 2014 r. minie 20 lat od debiutu Polski w tej imprezie. Sami reprezentanci nie kryli swojej radości i nadziei pokładanych w udziale w Eurowizji. Pojawiły się także pytania, dlaczego Polsce na Eurowizji nie idzie, a swoimi spostrzeżeniami podzieliły się byłe reprezentantki naszego kraju, Lidia Kopania oraz Magdalena Tul. Pierwsza zwróciła uwagę na to, że Eurowizji w Polsce nie traktuje się poważnie oraz że artysta musi radzić sobie sam z promocją, choreografią i reżyserią występu. Druga z kolei podkreśliła, jak istotna w tym konkursie jest sama piosenka. Szef polskiej delegacji zapewniał jednak, że nadeszło nowe, opracowano długofalową strategię udziału Polski w Eurowizji i że TVP naprawdę jest głodna sukcesu w tym największym muzycznym święcie muzyki na świecie. W skład polskiej delegacji wszedł Mikołaj Dobrowolski, Zuzanna Łapicka-Olbrychska oraz członkowie zarządu TVP, którzy przybyli do Kopenhagi w późniejszym terminie. Donatan i Cleo wzięli udział w przedeurowizyjnym koncercie promocyjnym w Rydze. Strój, zarówno na koncert promocyjny, jak i na samą Eurowizję, zaprojektowała sama Joanna Klepko.

Na konkursie

Polska delegacja dotarła do Kopenhagi już 29 kwietnia. Następnego dnia rozpoczęły się pierwsze próby i tzw. sound-checki. Co ciekawe, pierwszego maja Donatan i Cleo powrócili do Warszawy, by wziąć udział w koncercie „Tu bije serce Europy” z okazji 10. rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. To wtedy polska publiczność mogła po raz pierwszy usłyszeć eurowizyjną wersję utworu. Muzycy do stolicy Danii wrócili już następnego dnia. Półfinały 59. Konkursu Piosenki Eurowizji 2014 odbyły się 6 i 8 maja. Polska w losowaniu z 20 stycznia została przydzielona do drugiego półfinału. Na miejscu w Kopenhadze polską delegację wspierało kilkunastu akredytowanych dziennikarzy i kilkudziesięciu fanów konkursu z Polski, w tym członków stowarzyszenia OGAE Polska, które aktywnie włączyło się w promocję polskiego występu, zachęcało do głosowania rozsianą po Europie Polonię oraz informowało, gdzie i jak za pośrednictwem telewizji będzie można oglądać koncerty.

Cleo zaśpiewała piosenkę „My Słowianie – We Are Slavic” w zaadaptowanej na potrzeby widowiska postoczniowej hali B&W Hallerne jako piąta w kolejności. Na scenie wokalistkę Joannę Klepko wspierały trzy tancerki z zespołu Mazowsze: Alesia Turonak, Sylwia Klan i Anna Łapińska oraz dwie modelki: Aleksandra Ciupa oraz Paulina Tumala. Mimo kilku komentarzy, że polski występ jest pełen seksizmu i przedmiotowego traktowania kobiet, w pierwotnej koncepcji prezentacji nic oprócz delikatnych poprawek w pracy kamer nie zmieniono. Po znakomitym, pełnym energii i humoru występie Polska awansowała do sobotniego finału.

Czwartkowy półfinał oglądało średnio 3,28 mln widzów przy udziale wynoszącym 24,51 proc. w grupie 4+ i 25,57 proc. w 16-49. Wówczas TVP1 była liderem udziału w rynku telewizyjnym. Finał Eurowizji 2014 odbył się w sobotę 10 maja. Jego oglądalność na antenach TVP1 oraz TV Polonia była rekordowa.

[foogallery id=”604″]

Polska reprezentacja zajęła 14. miejsce, co było wówczas czwartym najlepszym wynikiem w historii polskich startów na Eurowizji. W skład polskiej komisji jurorskiej weszli: reprezentantka Polski na Eurowizji 2011 Magdalena Tul, reprezentant Polski na Eurowizji 1999 Mieczysław Szcześniak, dziennikarka Dorota Szpetkowska, dziennikarz muzyczny Polskiego Radia Paweł Sztompke oraz piosenkarz Krzysztof „K.A.S.A.” Kasowski. Punkty z Polski po raz pierwszy podawała Paulina Chylewska a występy na antenie komentował Artur Orzech, który podczas transmisji cytował po raz pierwszy interaktywne komentarze fanów Eurowizji ze Stowarzyszenia OGAE Polska.

Reakcje

Powracająca po dwuletniej przerwie Eurowizja na antenie Telewizji Polskiej okazała się sukcesem, także pod względem oglądalności. Po konkursie w prasie polskiej i zagranicznej pojawiło się sporo publikacji, mówiących o skrzywdzeniu polskiej reprezentacji przez międzynarodowe jury. Zwracano uwagę, że gdyby pod uwagę wziąć tylko głosy widzów, Polska zajęłaby 5. miejsce. Stowarzyszenie OGAE Polska postanowiło również wyjaśnić wiele kwestii związanych z Eurowizją w Kopenhadze w specjalnym oświadczeniu. Swoimi wrażeniami po Eurowizji podzieliła się także Doda.

Ciekawe wypowiedzi

Polscy wykonawcy na Eurowizji radzili sobie słabo z jednej prostej przyczyny – w większości starali się być kimś, kim nie są i nigdy nie będą. To wydarzenie ma na celu pokazać nasz kraj i muzykę. Jedyne rozwiązanie, jakie widzę – zagrać nasz kawałek o nas i po naszemu. Mam mieszane uczucia na ten temat. Z racji repertuaru poprzednich wydarzeń z cyklu Eurowizji może się to nie do końca dobrze kojarzyć. Z drugiej strony jeżeli moglibyśmy wyjść z Cleo, a ona wykonałaby polski utwór, nie starając się udawać, że jesteśmy super-hiper Europą Zachodnią czy Ameryką, to byłby to największy sukces Eurowizji

Donatan

 

Polska na Eurowizji jest w takiej ciemnej d… i w dodatku nielubiana przez inne kraje, że aż ciężko wyobrazić sobie, żeby było gorzej. Ale… jak na złość trafiliśmy się my – robimy dużo szumu, mamy nienerwowe podejście i – jak widać – inni oceniają nas lepiej, niż my sami. Jak to się mówi – wygrać nie wygramy, ale przynajmniej powku…amy innych

Donatan

[foogallery id=”597″]

Inne kraje, wysyłając swoich artystów, przygotowują najpierw wielomilionowe budżety, wspierają medialnie, budują zespoły produkujące występ swojego przedstawiciela. W Polsce ogranicza się to do wysłania jednej osoby i dokonania rezerwacji hotelowych. Nie udziela się żadnej pomocy w organizacji trasy po Europie przed konkursem, nie daje absolutnie żadnego wsparcia promocyjnego. Telewizja nie powołuje również zespołu produkcyjnego, działającego do czasu wyjazdu z wybranym artystą/zespołem, a do przygotowania jest wiele spraw, takich jak chociażby: choreografia, stroje, chórki, opłacenie osób wyjeżdżających z artystą/zespołem na kilka tygodni, efekty wizualne emitowane na ścianach diodowych, projekt oświetlenia, jak i sama reżyseria występu. Skutkuje to tym, że od wielu lat żaden z polskich artystów nie zajął ciekawej pozycji w ścisłym finale oprócz Edyty Górniak, gdzie tzw. show nie dominował i nie odgrywał tak jak obecnie, priorytetowej roli. Dobra piosenka i świetne wykonanie nie wystarczą, aby osiągnąć sukces w tym konkursie. Po moim występie wszystkie następne były już dużo słabsze, co miało odzwierciedlenie w wynikach. Występ Magdaleny Tul i zajęcie ostatniego miejsca w półfinale powinny uświadomić decydentom, że podejmując decyzję o preselekcjach, są gotowi na poniesienie kosztów nie tylko związanych z wyborem polskiego artysty, ale też jego profesjonalnym wsparciem zarówno logistycznym, jak i promocyjnym oraz finansowym.

Lidia Kopania

Często próbujemy wymyślać coś na siłę, pod publiczkę, wzorując się na innych. Z reguły są to utwory albo bardzo patetyczne, albo lekko przaśne. Jest to konkurs piosenki i o piosenkę głównie tu chodzi, bo na forum europejskim czy też światowym nie ma większego znaczenia, kto i jak bardzo znany jest w danym kraju. W naszej świadomości konkurs Eurowizji jawi się jako kiczowaty show. Wiele lat również ja tak to odbierałam, ale kiedy miałam okazję uważniej przyjrzeć się Eurowizji w 2011, zobaczyłam, jak bardzo się ona zmieniła, jak wiele pięknych i wartościowych utworów pojawia się co roku w konkursie. Przyda się duży dystans, przygotowanie na ogrom pracy i wydatków. Warto zatem potraktować Eurowizję jako przygodę życia, ale i pewne wyzwanie, ale przede wszystkim należy potraktować ją poważnie, bo to jeden z największych konkursów o takim zasięgu, a przecież wszyscy artyści marzą, aby pokazać się poza granicami własnego kraju. Nie zapominajmy, że często bardziej wartościowe nie są nagrody, ale pozostawienie po sobie dobrego wrażenia.

Magdalena Tul

Królowa Polskiej Piosenki na muzyce się zna i skoro takie słowa padły z jej ust, to jesteśmy bardzo wdzięczni i dumni z wyróżnienia. Jeśli moglibyśmy rozwinąć tę myśl, to prawdziwa zabawa zaczęłaby się wtedy, gdybyśmy mogli reprezentować nasz kraj w duecie z panią Marylą. Łącząc nasze doświadczenie oraz talent, wdzięk i profesjonalizm pani Maryli, moglibyśmy namieszać na tym jakże potrzebnym dla świata konkursie.

członkowie zespołu Piersi o tym, że Maryla Rodowicz widziałaby ten zespół jako reprezentantów Polski na Eurowizji

Dziwię się, że nie zwracają uwagi na naszą super piosenkę, koloryt, na to, że chcemy pokazać w takiej wspaniałej odsłonie naszą kulturę…

Cleo odpowiadając na zarzuty o seksizm w piosence „My Słowanie – We Are Slavic”

Wywiady z reprezentantem

Inne związki z Eurowizją

Donatan był jednym z polskich jurorów w trakcie Eurowizji 2015. Pierwotnie miała zasiadać w nim także Cleo, jednak z uwagi na zobowiązania koncertowe zrezygnowała z tej roli. Również ona miała podawać wówczas polskie głosy w trakcie finału widowiska. Jej miejsca zajęła modelka Aleksandra Ciupa, która towarzyszyła Joannie Klepko na scenie w Kopenhadze.

Donatan i Cleo byli również gośćmi specjalnymi programu „Świat się kręci”, gdy Monikę Kuszyńską ogłoszono reprezentantką Polski na Eurowizji 2015.

Więcej na ten temat

http://www.sat-charts.eu/artykul,1963,Eurowizja_2014_w_Kopenhadze_Czy_Polska_weżmie_udzial.html [dostęp 15.03.2019]

http://centruminformacji.tvp.pl/15787284/tvp-znow-w-konkursie-eurowizji [dostęp 15.03.2019]

https://eurovision.tv/story/poland-returns-to-eurovision-after-two-year-break [dostęp 15.03.2019]

https://eurowizja.org/polska-stawia-na-wewnetrzny-wybor/ [dostęp 15.03.2019]

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvp-wraca-do-udzialu-w-konkursie-eurowizji [dostęp 15.03.2019]

https://eurowizja.org/polska-powraca/ [dostęp 15.03.2019]

https://www.polskieradio24.pl/5/3/Artykul/995780,Eurowizja-2014-po-3-latach-przerwy-TVP-wysle-polskiego-reprezentanta [dostęp 15.03.2019]

http://centruminformacji.tvp.pl/15786504/my-slowianie-na-eurowizji [dostęp 15.03.2019]

https://muzyka.interia.pl/pop/news-eurowizja-2014-tvp-nie-ujawni-skladu-komisji,nId,1665271 [dostęp 15.03.2019]

https://polskatimes.pl/donatan-i-cleo-na-eurowizji-my-slowianie-to-seksualny-raj-dla-znudzonego-swiata-video/ar/3428901 [dostęp 15.03.2019]

https://www.tvp.info/13230919/tvp-wraca-na-eurowizje [dostęp 15.03.2019]

https://eurowizja.org/donatan-i-cleo-specjalnie-dla-eurowizja-org/ [dostęp 15.03.2019]

http://muzyka.wp.pl/gid,685370,title,Dlaczego-ciagle-nie-udaje-nam-sie-wygrac-Eurowizji,galeria.html [dostęp 15.03.2019]

https://eurowizja.org/mikolaj-dobrowolski-bardzo-chcemy-wygrac/ [dostęp 15.03.2019]

https://www.youtube.com/watch?v=Fx7iAx5AWsM [dostęp 15.03.2019]

https://jastrzabpost.pl/look/stylizacje-look/polska-na-eurowizji-wszystkie-kreacje-gwiazd_342345.html#galeria0 [dostęp 15.03.2019]

https://eurowizja.org/edyta-i-donatan-cleo-dzis-w-warszawie-i-tvp1/ [dostęp 15.03.2019]

https://wiadomosci.onet.pl/eurowizja-2014-pomyslne-losowanie-dla-polski/4qwpc [dostęp 15.03.2019]

https://www.polskieradio.pl/7/160/Artykul/1132357,Dyrektor-Mazowsza-w-Opolu-znow-wystapimy-z-Donatanem-i-Cleo [dostęp 15.03.2019]

http://archive.is/qachc [dostęp 15.03.2019]

https://kultura.onet.pl/muzyka/gatunki/pop/eurowizja-2014-cleo-odpowiada-na-oskarzenia-o-seksizm-w-my-slowianie/jreqr1f [dostęp 15.03.2019]

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/BJwA1v/anklagas-for-sexism–svarar-med-mer-brost [dostęp 15.03.2019]

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/final-eurowizji-zdeklasowal-konkurencje-najwyzsza-widownia-od-lat [dostęp 15.03.2019]

https://eurovision.tv/story/who-will-be-in-the-expert-juries [dostęp 15.03.2019]

https://eurowizja.org/magdalena-tul-i-mieczyslaw-szczesniak-w-polskim-jury/ [dostęp 15.03.2019]

https://www.eska.pl/news/eurowizja-2014-artur-orzech-bedzie-komentowal-wystepy-w-kopenhadze-video-aa-xpBk-3y2r-6xBC.html [dostęp 15.03.2019

https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/news/eurovision-2014-voting-controversy-after-uk-jury-revealed-to-place-conchita-first-but-british-public-9351644.html [dostęp 15.03.2019]

http://radioszczecin.pl/287,18,eurowizja-2014-czyli-jak-spacyfikowac-widzow&sp=2 [dostęp 15.03.2019]

https://polskatimes.pl/eurowizja-2014-jury-wypaczylo-wyniki-donatan-i-cleo-byliby-w-czolowce-gdyby-decydowali-widzowie/ar/3431343 [dostęp 15.03.2019]

https://gazetawroclawska.pl/eurowizja-2014-wyniki-oszustwem-gdyby-nie-jury-polacy-mogli-byc-wyzej-kto-wygral-eurowizje/ar/3431379 [dostęp 15.03.2019]

https://eurowizja.org/oswiadczenie-ogae-polska/ [dostęp 15.03.2019]

https://gloswielkopolski.pl/doda-o-eurowizji-2014-plakalam-rzucalam-sie-na-podloge-wideo/ar/3440625 [dostęp 15.03.2019]

https://www.wprost.pl/muzyka/438956/eurowizja-donatan-i-cleo-wygraja-znamy-szanse-slavic-girls.html [dostęp 15.03.2019]

opracowanie rocznika: Łukasz Smardzewski